ADVOKASI DIRI
3.2.4 Agensi yang membantu dalam memperjuangkan hak sebagai individu, hak sebagai pengguna dan hak sebagai pekerja.
2. AGENSI MEMBANTU PENGGUNA
Aduan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan (KPDNKK)Sistem E-Aduan membolehkan pengguna membuat aduan kepada KPDNKK berkaitan sebarang aktiviti perniagaan yang tidak beretika.
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM)
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia menyedikan alternatif kepada pengguna untuk memfailkan sebarang gantirugi dan pampasan terhadap peniaga secara online.
Biro Pengaduan Awam (BPA)Biro Pengaduan Awam (BPA) memberi kemudahan kepada rakyat untuk membuat aduan terhadap agensi kerajaan.
Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah (TTPR)TTPR menyediakan alternatif untuk mendengar dan mengadili tuntutan pembeli yang menuntut gantirugi dan pampasan daripada pemaju perumahan dengan cara yang lebih mudah, murah dan cepat.
Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau Dan Air (KTTHA)
Sekiranya anda ingin membuat sebarang aduan, pertanyaan, cadangan
yang berkaitan perkhidmatan tenaga, teknologi hijau dan air, sila kemukakan maklumat-maklumat yang diperlukan di laman ini
Suruhanjaya Komunikasi Dan Multimedia Malaysia (SKMM)
Pengguna boleh membuat aduan kepada pihak Suruhanjaya tentang sebarang isu berkaitan dengan sektor komunikasi dan multimedia merangkumi telekomunikasi, penyiaran, perkhidmatan internet, perkhidmatan pos, kurier dan pensijilan digital.
Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM)
Sistem aduan Kementerian Kesihatan ini dibangunkan sebagai medium untuk pengguna membuat aduan berkaitan perkhidmatan yang disediakan oleh Kementerian Kesihatan dan agensi terbabit dibawahnya.
PERTUBUHAN BUKAN KERAJAAN (NGO)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC)Pusat aduan setempat bagi membantu para pengguna menyelesaikan masalah dan aduan . Ia turut bertindak sebagai pengantara mempertemukan pengguna dan peniaga untuk menyelesaikan pertikaian.
Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM)Sistem aduan pengguna yang dibangunkan oleh pihak PPIM untuk memberikan saluran alternatif dalam menerima aduan daripada golongan pengguna di Malaysia.
3. AGENSI YANG MEMBANTU PEKERJA
~memberikan motivasi dan sokongan moral kepada pekerja untuk meningkatkan produktiviti syarikat
3.2.4 Agensi yang membantu dalam memperjuangkan hak sebagai individu, hak sebagai pengguna dan hak sebagai pekerja.
2. AGENSI MEMBANTU PENGGUNA
Aduan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan (KPDNKK)Sistem E-Aduan membolehkan pengguna membuat aduan kepada KPDNKK berkaitan sebarang aktiviti perniagaan yang tidak beretika.
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM)
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia menyedikan alternatif kepada pengguna untuk memfailkan sebarang gantirugi dan pampasan terhadap peniaga secara online.
Biro Pengaduan Awam (BPA)Biro Pengaduan Awam (BPA) memberi kemudahan kepada rakyat untuk membuat aduan terhadap agensi kerajaan.
Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah (TTPR)TTPR menyediakan alternatif untuk mendengar dan mengadili tuntutan pembeli yang menuntut gantirugi dan pampasan daripada pemaju perumahan dengan cara yang lebih mudah, murah dan cepat.
Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau Dan Air (KTTHA)
Sekiranya anda ingin membuat sebarang aduan, pertanyaan, cadangan
yang berkaitan perkhidmatan tenaga, teknologi hijau dan air, sila kemukakan maklumat-maklumat yang diperlukan di laman ini
Suruhanjaya Komunikasi Dan Multimedia Malaysia (SKMM)
Pengguna boleh membuat aduan kepada pihak Suruhanjaya tentang sebarang isu berkaitan dengan sektor komunikasi dan multimedia merangkumi telekomunikasi, penyiaran, perkhidmatan internet, perkhidmatan pos, kurier dan pensijilan digital.
Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM)
Sistem aduan Kementerian Kesihatan ini dibangunkan sebagai medium untuk pengguna membuat aduan berkaitan perkhidmatan yang disediakan oleh Kementerian Kesihatan dan agensi terbabit dibawahnya.
PERTUBUHAN BUKAN KERAJAAN (NGO)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC)Pusat aduan setempat bagi membantu para pengguna menyelesaikan masalah dan aduan . Ia turut bertindak sebagai pengantara mempertemukan pengguna dan peniaga untuk menyelesaikan pertikaian.
Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM)Sistem aduan pengguna yang dibangunkan oleh pihak PPIM untuk memberikan saluran alternatif dalam menerima aduan daripada golongan pengguna di Malaysia.
3. AGENSI YANG MEMBANTU PEKERJA
i. Fungsi
Jabatan Perhubungan Perusahaan dan Jabatan Sumber Tenaga Manusia:
~menggalakkan hubungan baik antara
pekerja dan majikan
~menyelesaikan masalah yang timbul antara
majikan dan pekerja
~mewujudkan suasana yang harmoni dalam
sektor perindustrian
~menjaga
kebajikan pekerja dari segi membayar gaji minimum dan menentukan hari kelepasan
am
~memastikan
pekerja dan majikan mematuhi Akta Pekerjaan
~melengkapi
pekerja dengan ilmu dan kemahiran serta kepakaran
ii.Peranan Kesatuan Pekerja:
~menyelesaikan
masalah yang dihadapi oleh pekerja yang ditindas atau tidak berpuas hati
tentang sesuatu perkara
~menghantar
wakil untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh pekerja dengan majikan
mereka
~merujuk
kes itu kepada Kementerian Sumber Manusia sekiranya rundingan tidak Berjaya
iii. Hak-hak pekerja yang diperjuangkan oleh
Pertubuhan Buruh Antarabangsa(ILO):
~kebebasan
membentuk organisasi
~hak
berpersatuan
~menentang
kegiatan buruh paksa
~mendapat
hak yang sama dari segi layanan dan peluang pekerjaan
iv. Cara menghindari rasa tidak puas hati antara
majikan dengan pekerja:
~bersemuka,
berunding dan berbincang sekiranya terdapat masalah
~pekerja
perlu melaksanakan tugasnya dengan baik sementara majikan perlu mengambil berat
akan kebajikan pekerja dan memahami masalah yang dihadapi oleh pekerja
~saling
memahami antara pekerja dan majikan
v. Tenaga
kerja yang produktif penting dalam pembangunan Negara kerana pekerja sebegini:
~bertanggungjawab-melaksanakan
kewajipan dengan baik
~dedikasi-sanggup
mengorbankan masa dan tenaga untuk menyiapkan kerja yang dilakukan
~menepati
masa-dapat menyiapkan kerja dalam tempoh masa yang diberikan
vi. Sekiranya majikan melindungi hak pekerja,
kebaikan yang akan diperolehi oleh
a)golongan pekerja:
~pekerja
akan mendapat gaji dan kemudahan setimpal dengan pekerjaan mereka
~pekerja
mudah mendekati majikan apabila wujud masalah
~pekerja
akan bekerja bersungguh-sungguh
~kebajikan
pekerja terpelihara dan dijaga dengan baik
~keselamatan
pekerja diutamakan
b)syarikat:
~pekerja
akan setia atau tidak akan berhenti bekerja
~pekerja
lebih produktif
~pekerja
akan bekerja bersungguh-sungguh
~meningkatkan
keuntungan syarikat
vii Cara untuk mengatasi masalah yang berkaitan
dengan pekerja:
~memanggil
pekerja itu dan meminta penjelasan daripadanya berhubung dengan masalah yang
dihadapi
~menasihati
pekerja tersebut supaya berubah sikap jika dia bersalah
~memberikan motivasi dan sokongan moral kepada pekerja untuk meningkatkan produktiviti syarikat
No comments:
Post a Comment