Featured post

BUKU PENGURUSAN DIRI PENDIDIKAN KHAS

BUKU PENGURUSAN DIRI PENDIDIKAN KHAS SEKOLAH MENENGAH BAB 1.0       MENGURUS DIRI                      1.1    Pengurus diri da...

Monday, 22 August 2016

ADVOKASI DIRI - 3.2 AGENSI YANG MEMBANTU

ADVOKASI DIRI

 3.2.4 Agensi yang membantu dalam memperjuangkan hak sebagai individu, hak sebagai pengguna dan hak sebagai pekerja.




2.  AGENSI MEMBANTU PENGGUNA

Aduan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan (KPDNKK)Sistem E-Aduan membolehkan pengguna membuat aduan kepada KPDNKK berkaitan sebarang aktiviti perniagaan yang tidak beretika.



Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM)
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia menyedikan alternatif kepada pengguna untuk memfailkan sebarang gantirugi dan pampasan terhadap peniaga secara online.


Biro Pengaduan Awam (BPA)Biro Pengaduan Awam (BPA) memberi kemudahan kepada rakyat untuk membuat aduan terhadap agensi kerajaan.



Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah (TTPR)TTPR menyediakan alternatif untuk mendengar dan mengadili tuntutan pembeli yang menuntut gantirugi dan pampasan daripada pemaju perumahan dengan cara yang lebih mudah, murah dan cepat.


Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau Dan Air (KTTHA)
Sekiranya anda ingin membuat sebarang aduan, pertanyaan, cadangan
yang berkaitan perkhidmatan tenaga, teknologi hijau dan air, sila kemukakan maklumat-maklumat yang diperlukan di laman ini


Suruhanjaya Komunikasi Dan Multimedia Malaysia (SKMM)
Pengguna boleh membuat aduan kepada pihak Suruhanjaya tentang sebarang isu berkaitan dengan sektor komunikasi dan multimedia merangkumi telekomunikasi, penyiaran, perkhidmatan internet, perkhidmatan pos, kurier dan pensijilan digital.



Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM)
Sistem aduan Kementerian Kesihatan ini dibangunkan sebagai medium untuk pengguna membuat aduan berkaitan perkhidmatan yang disediakan oleh Kementerian Kesihatan dan agensi terbabit dibawahnya.


PERTUBUHAN BUKAN KERAJAAN (NGO)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC)Pusat aduan setempat bagi membantu para pengguna menyelesaikan masalah dan aduan . Ia turut bertindak sebagai pengantara mempertemukan pengguna dan peniaga untuk menyelesaikan pertikaian.


Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM)Sistem aduan pengguna yang dibangunkan oleh pihak PPIM untuk memberikan saluran alternatif dalam menerima aduan daripada golongan pengguna di Malaysia.


3. AGENSI YANG MEMBANTU PEKERJA

i. Fungsi Jabatan Perhubungan Perusahaan dan Jabatan Sumber Tenaga Manusia:
      ~menggalakkan hubungan baik antara pekerja dan majikan
      ~menyelesaikan masalah yang timbul antara majikan dan pekerja
      ~mewujudkan suasana yang harmoni dalam sektor perindustrian
~menjaga kebajikan pekerja dari segi membayar gaji minimum dan menentukan hari kelepasan am
~memastikan pekerja dan majikan mematuhi Akta Pekerjaan
~melengkapi pekerja dengan ilmu dan kemahiran serta kepakaran
iiPeranan Kesatuan Pekerja:
~menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh pekerja yang ditindas atau tidak berpuas hati tentang sesuatu perkara
~menghantar wakil untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh pekerja dengan majikan mereka
~merujuk kes itu kepada Kementerian Sumber Manusia sekiranya rundingan tidak Berjaya
iii.  Hak-hak pekerja yang diperjuangkan oleh Pertubuhan Buruh Antarabangsa(ILO):
~kebebasan membentuk organisasi
~hak berpersatuan
~menentang kegiatan buruh paksa
~mendapat hak yang sama dari segi layanan dan peluang pekerjaan
iv.  Cara menghindari rasa tidak puas hati antara majikan dengan pekerja:
~bersemuka, berunding dan berbincang sekiranya terdapat masalah
~pekerja perlu melaksanakan tugasnya dengan baik sementara majikan perlu mengambil berat akan kebajikan pekerja dan memahami masalah yang dihadapi oleh pekerja
~saling memahami antara pekerja dan majikan
v. Tenaga kerja yang produktif penting dalam pembangunan Negara kerana pekerja sebegini:
~bertanggungjawab-melaksanakan kewajipan dengan baik
~dedikasi-sanggup mengorbankan masa dan tenaga untuk menyiapkan kerja yang dilakukan
~menepati masa-dapat menyiapkan kerja dalam tempoh masa yang diberikan
vi.  Sekiranya majikan melindungi hak pekerja, kebaikan yang akan diperolehi oleh
a)golongan pekerja:
~pekerja akan mendapat gaji dan kemudahan setimpal dengan pekerjaan mereka
~pekerja mudah mendekati majikan apabila wujud masalah
~pekerja akan bekerja bersungguh-sungguh
~kebajikan pekerja terpelihara dan dijaga dengan baik
~keselamatan pekerja diutamakan
b)syarikat:
~pekerja akan setia atau tidak akan berhenti bekerja
~pekerja lebih produktif
~pekerja akan bekerja bersungguh-sungguh
~meningkatkan keuntungan syarikat
vii  Cara untuk mengatasi masalah yang berkaitan dengan pekerja:
~memanggil pekerja itu dan meminta penjelasan daripadanya berhubung dengan masalah yang dihadapi
~menasihati pekerja tersebut supaya berubah sikap jika dia bersalah

~memberikan motivasi dan sokongan moral kepada pekerja untuk meningkatkan produktiviti syarikat

No comments:

Post a Comment