MENGURUS DIRI
PENGURUSAN DIRI DALAM ASPEK FIZIKAL DAN PERSONALITI DIRI
PENGURUSAN DIRI DALAM ASPEK FIZIKAL DAN PERSONALITI DIRI
Pengurusan diri dalam aspek fizikal dan personaliti diri
Dalam hidup sehari-hari, kita perlu menjaga kebersihan diri pada setiap masa agar kita sentiasa sihat. Orang yang bersih tentunya akan disenangi oleh orang lain.Kita perlu sentiasa bersih ketika di rumah, di sekolah atau di mana sahaja agar terhindar daripada penyakit .
Kebersihan diri termasuklah:
1. Menjaga kebersihan badan
2. Menjaga kebersihan rambut
2.1 Bersihkan rambut dengan syampu secara rutin (minima 2 kali seminggu)
2.2 Potong rambut - 3 minggu sekali
2.3 Sisir rambut agar terlihat rapi.
3.Menjaga kebersihan kuku
3.1 Mencuci kuku setiap kali selepas makan dan ketika mandi
3.2 Memotong kuku setiap minggu agar sentiasa pendek
4.Menjaga kebersihan gigi dan mulut
4.1 Menggosok gigi setiap pagi dan sebelum tidur
4.2 Berkumur-kumur menggunakan cecair kumur setiap kali
selepas menggosok gigi dan selepas makan
4.3 Mengelakkan makan makanan manis yang boleh merosakkan gigi.
4.4 Elakkan makan atau minum makanan atau minuman yang terlalu panas
atau terlalu sejuk.
4.5 Elakkan menggigit makanan atau bahan yang keras yang boleh merosakkan ketahanan gigi.
5.Menjaga kebersihan tangan dan kaki
5.1 Mencuci kaki dan tangan terutama di celah jari setiap kali mandi
5.2 Mencuci tangan setiap selepas makan dan bekerja menggunakan tangan.
6. Menjaga kebersihan telinga dan hidung
6.1 Membersihkan telingan setiap minggu dengan putik kapas
6.2 membersihkan hidung menggunakan tisu atau tuala muka
.
menggosok gigi |
memotong kuku |
mandi menggunakan cecair mandian |
mandi menggunakan sabun mandi |
memakai pakaian yang bersih dan kemas |
rambut yang kemas dan panjang yang sesuai (perempuan |
rambut yang kemas dan pendek (lelaki) |
CONTOH RANCANGAN PENGAJARAN DARI PPK
Tajuk : Mengurus Diri
Masa : 1 Jam Objektif
Pada akhir pembelajaran, murid dapat :
Menggunakan alatan dan bahan kebersihan anggota badan bahagian rambut seperti syampu, sikat dan minyak rambut.
Standard Kandungan : 1.1 Mengurus diri dari aspek fizikal dan personaliti diri
Standard Pembelajaran :
1.1.1 Menjaga kebersihan anggota badan dan dandanan diri
Alatan / Bahan Bantu Belajar : Teknologi Maklumat Komunikasi
Elemen Merentas Kurikulum : Menjaga kebersihandan berdikari
Nilai : Syampu, sikat, minyak rambut
Aktiviti :
1) Murid melihat tayangan video
2) Murid menyebut alatan dan bahan yang terdapat dalam tayangan video
3) Murid menamakan alat dan bahan kebersihan diri seperti syampu, sikat dan minyak rambut
4) Murid menyatakan kegunaan syampu, sikat dan minyak rambut.
5) Murid menunjuk cara membersihkan rambut dan mendandan rambut.
Tajuk : Mengurus Diri
Masa : 1 Jam Objektif
Pada akhir pembelajaran, murid dapat :
Menggunakan alatan dan bahan kebersihan anggota badan bahagian rambut seperti syampu, sikat dan minyak rambut.
Standard Kandungan : 1.1 Mengurus diri dari aspek fizikal dan personaliti diri
Standard Pembelajaran :
1.1.1 Menjaga kebersihan anggota badan dan dandanan diri
Alatan / Bahan Bantu Belajar : Teknologi Maklumat Komunikasi
Elemen Merentas Kurikulum : Menjaga kebersihandan berdikari
Nilai : Syampu, sikat, minyak rambut
Aktiviti :
1) Murid melihat tayangan video
2) Murid menyebut alatan dan bahan yang terdapat dalam tayangan video
3) Murid menamakan alat dan bahan kebersihan diri seperti syampu, sikat dan minyak rambut
4) Murid menyatakan kegunaan syampu, sikat dan minyak rambut.
5) Murid menunjuk cara membersihkan rambut dan mendandan rambut.
____________________________________________________________________
CONTOH SENARAI SEMAK
CONTOH SENARAI SEMAK
Nama Murid :________________________________________________
Kelas :__________________
........................................................................................................................................
Arahan : Tandakan ( √ ) pada ruangan ‘Telah Menguasai’ dan ‘Belum menguasai”
berdasarkan aktiviti pembelajaran.
____________________________________________________________________
Bil Kemahiran
Belum Menguasai Telah Menguasai
1. Menyebut alatan dan bahan
kebersihan anggota badan
bahagian rambut
i) Syampu
ii) Sikat
iii) Minyak rambut
2. Menyatakan kegunaan bahan
kebersihan
3. Menyatakan kegunaan alat
dandanan kepala sikat
4. Menyatakan kegunaan
bahan dandanan kepala
minyak rambut
5. Menunjuk cara mengguna
bahan dandanan rambut
syampu
6. Menunjuk cara mengguna
alat dandanan rambut sikat
7. Menunjuk cara mengguna
bahan dandanan rambut
minyak rambut
Kelas :__________________
........................................................................................................................................
Arahan : Tandakan ( √ ) pada ruangan ‘Telah Menguasai’ dan ‘Belum menguasai”
berdasarkan aktiviti pembelajaran.
____________________________________________________________________
Bil Kemahiran
Belum Menguasai Telah Menguasai
1. Menyebut alatan dan bahan
kebersihan anggota badan
bahagian rambut
i) Syampu
ii) Sikat
iii) Minyak rambut
2. Menyatakan kegunaan bahan
kebersihan
3. Menyatakan kegunaan alat
dandanan kepala sikat
4. Menyatakan kegunaan
bahan dandanan kepala
minyak rambut
5. Menunjuk cara mengguna
bahan dandanan rambut
syampu
6. Menunjuk cara mengguna
alat dandanan rambut sikat
7. Menunjuk cara mengguna
bahan dandanan rambut
minyak rambut
...............................................................................................................................
________________________________________________________________
________________________________________________________________
Contoh Rancangan Pengajaran dan Bahan
http://epkhas.ses.usm.my/lesson-plan/kebersihan-anggota-badan
http://ahmadzharif88.blogspot.my/2008/10/cara-cara-menjaga-kebarsihan-diri.htmlhttp://krt3013blog.blogspot.my/2012/04/pengurusan-diri-mengenali-anggota-badan.html
No comments:
Post a Comment