Featured post

BUKU PENGURUSAN DIRI PENDIDIKAN KHAS

BUKU PENGURUSAN DIRI PENDIDIKAN KHAS SEKOLAH MENENGAH BAB 1.0       MENGURUS DIRI                      1.1    Pengurus diri da...

Monday 21 December 2015

MENGURUS DIRI -BAB 2- PERUBAHAN FIZIKAL SERTA PENJAGAAN KEBERSIHAN BAHAGIAN SULIT

MENGURUS DIRI -


PERUBAHAN FIZIKAL MANUSIA


Manusia tidak hanya mengalami perkembangan ukuran tubuh saja. Akan tetapi, manusia juga mengalami perkembangan fungsi tubuh. Selain bergerak, manusia dapat berkomunikasi dan berfikir.

Manusia mengalami perkembangan dari bayi hingga dewasa. Selanjutnya, sejak dewasa sampai lanjut usia manusia terus mengalami perubahan.

Pertumbuhan pesat dialami manusia sejak bayi hingga remaja. Pertumbuhan terjadi pada tinggi, berat, dan pembesaran  tubuh.

Bayi -ketika  berusia satu bulan, bayi dilihat masih lemah lemah. Namun, apabula berusia lapan  bulan, bayi bertambah sihat ,dan   lincah

Kanak-kanak- Bermula umur 5 tahun,kank-kanak  mengalami perkembangan luar biasa untuk memaksimalkan fungsi tubuhnya. Kanak-kanak  dapat berjalan, berlari, dan menggerakkan tangan dengan baik. Manusia dapat berbicara dan berkomunikasi dengan sesamanya. Kerja otak makin baik sehingga manusia mulai dapat berfikir dan bersikap.

RemajaApabila meningkat usia belasan tahun, manusia mengalami pertumbuhan dan perkembangan penting berkaitan perubahan organ reproduksi. Masa ini dipanggil tempoh  pubertas atau akil baligh.

Dewasa -Tubuh manusia dewasa telah sampai pada puncak perkembangan. Manakala ,  otaknya berfungsi dengan  baik. Manusia dewasa dapat memutuskan dan melakukan pilihan terbaik dalam hidupnya.


Tua - Manusia memasuki masa lanjut usia setelah melewati usia 50 tahun. Perubahan yang terjadi sebagian besar kearah penurunan fungsi tubuh. Ketika ini, pergerakan manusia menjadi lebih lambat. Mereka menjadi lebih cepat penat. Manusia yang telah  lanjut usia perlu mendapat rehat  yang cukup untuk menjaga  tubuh mereka. Jika tidak dijaga, mereka akan  lebih mudah diserang penyakit.

Perubahan kepada bentuk badan manusia

1. Dalam kandungan
Perkembangan embrio menjadi fetus

Perubahan  bermula dari persenyawaan hingga minggu ke-40 dalam kandungan


2. Bayi  hingga dewasa

Bahagian tubuh yang mengalami perubahan apabila meningklat remaja 
Perubahan diri tubuh manusia dewasa



Ehsan sebahagian data dan  imej daripada:

Buku Pengurusan Diri Tingkatan 1
Abdul Murad Abd Hamid 

Blog Ruhana Naddzir- Sains Tingkatan 3
http://www.slideshare.net/ruhananadzir/bab-4-31578583

Blog
 http://sdnmuncar02elearning.blogspot.my/2012/08/perkembangbiakan-manusia.html





No comments:

Post a Comment