PROJEK JUALAN MASAKAN
4.4.1 Mengenal pasti kaedah mengepek mengikut jenis masakan.
Pada akhir pelajaran, murid akan berupaya:
-Menyenaraikan kaedah-kaedah mengepek.
-Membezakan kaedah mengepek mengikut jenis makanan.
..........................................................................................................................
JENIS-JENIS KAEDAH PEK MAKANAN
1. Menggunakan kaedah tradisional seperti :
-daun kelapa (ketupat)
-daun pisang ( kuih muih,nasi lemak,bihun,mi,tapai)
-upih pinang (dodol,wajik)
2. Plastik
- makanan kering dan sejuk
- buah - buahan
- sos
3. Mangkuk tingkat
- Makanan panas
- Makan berkuah
4. Kertas keras dan kotak
- kuih
- piza
- ayam goreng
5. Botol
-minuman
-agar-agar,jem, kaya
-biskut,kuih raya
-sos,sambal
6. Hidrofoil
- Makanan panas
- Makanan basah
7. Plastik pembungkus kedap udara
-Buah-buahan
-kek
4.4.1 Mengenal pasti kaedah mengepek mengikut jenis masakan.
Pada akhir pelajaran, murid akan berupaya:
-Menyenaraikan kaedah-kaedah mengepek.
-Membezakan kaedah mengepek mengikut jenis makanan.
..........................................................................................................................
JENIS-JENIS KAEDAH PEK MAKANAN
1. Menggunakan kaedah tradisional seperti :
-daun kelapa (ketupat)
-daun pisang ( kuih muih,nasi lemak,bihun,mi,tapai)
-upih pinang (dodol,wajik)
2. Plastik
- makanan kering dan sejuk
- buah - buahan
- sos
3. Mangkuk tingkat
- Makanan panas
- Makan berkuah
4. Kertas keras dan kotak
- kuih
- piza
- ayam goreng
5. Botol
-minuman
-agar-agar,jem, kaya
-biskut,kuih raya
-sos,sambal
6. Hidrofoil
- Makanan panas
- Makanan basah
7. Plastik pembungkus kedap udara
-Buah-buahan
-kek
![]() |
| Pek menggunakan daun kelapa dan pisang |
![]() |
| Pek emnggunakan mangkuk tingkat |
![]() |
| Pek menggunakan plastik |
![]() |
| Pek fiber dan plastik |
![]() |
| Pelbagai jenis pek |
| pek menggunakan upih |
![]() |
| Pek mengggunakan daun pisang |
![]() |
| Pek emnggunakan kertas |
![]() |
| pelbagai jenis pek |
| pek emnggunakan botol |








No comments:
Post a Comment